1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 1991/4030 K: 1992/4974 T: 16/12/1992


2981 sayılı yasanın öngördüğü süre içinde af başvurusunda bulunmayanlar için işlem yapılmayacağını öngören 2981 sayılı yasanın uygulanmasına ilişkin yönetmeliğin 18. maddesinin son bendinin anılan yasaya uygun olup, bu durumdakilere tapu tahsis belgesi verilmemesi işleminde mevzuata aykırılık bulunmadığı

Dava, taşınmazda bulunan gecekondu için tapu tahsis belgesi verilmemesi ve 2981/3290 sayılı yasa uyarınca yapılan düzenlemeye alınmaması işlemleri ile 3290 ve 3366 sayılı yasalarla değişik 2981 sayılı yasanın uygulanmasına ilişkin yönetmeliğin 18.maddesinin son bendinin iptali istemiyle açılmıştır.

8.3.1984/günlü, 18335 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak aynı gün yürürlüğe giren 2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 Sayılı İmar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanunun 1.maddesinde, bu Kanunun amacının; imar ve gecekondu mevzuatına aykırı olarak inşa edilmiş ve inşa halindeki bütün yapılar hakkında uygulanacak işlemleri düzenlemek ve bu işlemlere dair müracaat, tespit, değerlendirme, uygulama ve duyuru esaslarını ve ilgili diğer hususları belirlemek olduğu açıklanmış, 2.maddesinde Kanunun kapsamı, 3.maddesinde de bu Kanunun uygulanmayacağı yerler belirtilmiş, 4.maddesinde Kanun Kapsamında kalan yapılar ve gecekondular için kişilerin bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç 6 ay içerisinde ilgili idarelere müracaat etmesi (Yurt dışında çalışan işçiler ile daimi görevde bulunanlar ve görevi yurt dışında üç aydan fazla devam edenler için müracaat süresi 12 aydır) öngörülmüş, 7.6.1986/tarihinde yürürlüğe giren 3290 sayılı Kanunun geçici 3.maddesinde de çeşitli nedenlerle müracaat hakkını kullanmayanlar için yeniden 6 aylık bir müracaat süresi tanınmış (Yurt dışındakilere müracaat süresi 12 aydır), 2981 sayılı Kanunun 4.maddesine 3366 sayılı Kanunla eklenen iki fıkrasında da süresi içinde belediye veya valiliğe müracaat etmeyen kişilere ait yapıların bu idarelerce, elektrik, su kaçak zaptı veya benzeri kayıtlar veya haritadan incelenerek ayrıca mahallinde araştırılarak tespit ve değerlendirme işlemlerinin tamamlanacağı, yine süresi içinde belediye veya valiliğe müracaat eden fakat 2981 sayılı Kanununa göre kurulan yeminli özel teknik bürolara başvurmayan kişilere ait yapıların belediye veya valilikçe tespit ve değerlendirmeye tabi tutulacakları, 2981 sayılı Kanununa göre kurulan yeminli özel teknik büroların kendilerine intikal eden müracaatlara ilişkin tespit ve değerlendirme işlemlerine ait dosyaları en geç 7 Eylül 1987/tarihine kadar tamamlayarak sonuçlandırması için belediye, hazine, özel idare veya Vakıflar idaresine teslim etmekle ve bu idarelerin de kendilerine intikal eden dosyaları, intikal tarihinden itibaren en geç 3 ay içinde sonuçlandırmakla görevli ve sorumlu oldukları belirtilmiş bulunmaktadır. Öte yandan, aynı Kanunun 8 ve müteakip maddelerinde tespit ve değerlendirme ve uygulama işlemleri konusunda düzenlemelere yer verilmiş ve değişik 14.maddesinin (f) fıkrasında da 10.11.1985/tarihinden sonra yapılan gecekondular ile inşasına başlanan imar mevzuatına, ruhsat ve eklerine aykırı yapılar hakkında bu Kanun hükümlerinin uygulanmayacağı hükme bağlanmış bulunmaktadır.

Yukarıda belirtilen kuralların birlikte değerlendirilmesinden; 2981 sayılı Yasanın yürürlüğe girdiği tarihte inşa edilmiş veya inşa halindeki yapılarla 10.11.1985/tarihinden önce yapılmış veya inşasına başlanmış yapıların bu Kanun hükümlerinden yararlanabileceği, sözü edilen yapı sahiplerinin en geç 7 Aralık 1986/tarihine kadar ilgili idarelere başvuruda bulunabilecekleri, tespit ve değerlendirme dosyalarının yeminli özel teknik bürolarca en geç 7 Eylül 1987/tarihine kadar tamamlaması gerektiği, ilgili idarelerin de bu dosyaları en geç 7 Aralık 1987/tarihine kadar sonuçlandırmak zorunda oldukları, idarelerce resen yapılacak tespit ve değerlendirme işlemlerinin de ancak genel olarak tespit ve değerlendirme işlemleri için öngörülen 7 Aralık 1987 tarihinden önce yapılması gerektiği, dolayısıyla artık tespit ve değerlendirme işlemlerinin sonuçlandırılması için öngörülen 7 Aralık 1987/tarihinden sonra idarelerin resen tespit işlemleri yapamayacağı aksine bir değerlendirmenin, belirli bir dönemde yapılan veya yapılmakta olan yapılarla, gecekonduların affını öngören 2981 sayılı Yasanın belirsiz bir zaman süreci içerisinde uygulanması sonucunu doğuracağı ki bunun da anılan kanunun amacına aykırı düşeceği sonucuna varılmaktadır.

Bu davanın konusunu oluşturan 2981 sayılı yasanın uygulanmasına ilişkin yönetmeliğin 18.maddesinin son bendinde ve yasanın 7.maddesi uyarınca 8.12.1986/tarihine kadar ilgili belediye veya valiliğe başvurusu yapılmamış gecekondular hakkında yasa ve yönetmelik kurallarına göre işlem yapılamayacağı kuralı yer almıştır.

Bu haliyle iptali istenilen yönetmelik kuralında yukarıda değinilen yasa maddesine ve söz konusu maddenin Danıştay kararlarıyla kabul edilen yorumuna aykırılık söz konusu değildir.

Kaldı ki davacının 7 Aralık 1986/tarihine kadar dahi af başvurusunda bulunmadığının tartışmasız olması karşısında, sözü edilen yönetmelik hükmünün iptali ile elde edebileceği bir hakkının bulunmadığı da ortadadır.

Öte yandan, bu nedene bağlı olarak gecekondusu af kapsamına alınmayan davacı adına tapu tahsis belgesi verilmemesi ve öteki uygulama işlemlerinde de mevzuata aykırılıktan söz edilemez. Açıklanan nedenlerle davanın reddine karar verildi.