1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 2003/1983 K: 2004/5311


Zemin ve 3 katlı yapının gecekondu olarak nitelendirilmesine olanak bulunmadığı gibi 2981 sayılı yasanın dar gelirli vatandaşların konut sahibi olabilmelerinin sağlanması amacına aykırı düştüğü açık olduğundan tapu tahsis belgesinin iptalinin mevzuata uygun olduğu.

İstemin Özeti: İstanbul 1. İdare Mahkemesinin 10.10.2002 günlü E: 2002/564 K: 2002/1176 sayılı kararının usul ve yasaya aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:

Dava, İstanbul İli Kağıthane İlçesi, … pafta, … ada, … sayılı (eski … pafta, … sayılı) parseldeki yapı için davacıya verilen tapu tahsis belgesinin iptaline ilişkin 22.03.2002 günlü, 13368 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmış, İdare Mahkemesince; tapu tahsis belgesi ile tasarruf edilen ve barınma amaçlı kullanılması gereken gecekondu yerine 2981 sayılı Yasanın öngördüğü amaçlara aykırı olarak 4 katlı işyeri ve konut yapılmış olduğu anlaşıldığından tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş, bu karar davacı vekilince temyiz edilmiştir.

2981 sayılı Yasanın 2. maddesinde bu Yasanın imar ve gecekondu mevzuatına aykırı olarak inşa edilen yapıları kapsadığı; Yasanın 8. maddesinde yapılacak tespit ve değerlendirme kapsamına hazine, belediye, il özel idarelerine ait veya Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün idare etmekte olduğu arsa veya arazilerdeki gecekondular ile imar mevzuatına, ruhsat ve eklerine aykırı tüm yapıların dahil olduğu belirtilmiştir.

2981 sayılı Yasanın 8. maddesinde ise tespit kapsamına Temel inşaatı tamamlanmış veya sömel betonları dökülmüş olmak kaydı ile hazine, belediye, il özel idarelerine ait veya Vakıflar Genel Müdürlüğünün idare etmekte olduğu arsa veya arazilerdeki inşaatına Kanunun 14. maddesinin (f) fıkrasındaki tarihlerden önce başlanmış mesken Kısmen işyeri ve konut olarak kullanılan veya evvelce konut olarak kullanılıp sonra işyerine çevrilen gecekondular ile imar mevzuatına, ruhsat ve eklerine aykırı tüm yapıların dahil olduğu hükme bağlanmıştır.

Aynı Yasanın 10. maddesinde bu Yasa hükümlerine göre hazine, belediye, il özel idaresine ait veya Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün idare ettiği arsa ve araziler üzerinde, gecekondu sahiplerince yapılmış yapıların, 12. madde hükümlerine göre tespit ettirilmesinden sonra Kayıt maliki kamu kuruluşunca bu yerin hak sahibine tahsis edileceği ve ilgilisine “Tapu Tahsis Belgesi” verileceği, hak sahibi olmadığı halde tapu verilen kişilerin tapularının re’sen iptal edileceği kurala bağlanmıştır. Dosyanın incelenmesinden, yeminli özel teknik büroca düzenlenen 06.10.1984 günlü tespit formu ile tapu tahsis belgesinde zemin kat, (2 depo) + 3 kat (3 daireli konut) olarak belirtildiği anlaşılan yapının gecekondu olarak nitelendirilmesine olanak bulunmadığı gibi, 2981 sayılı Yasanın dar gelirli vatandaşların konut sahibi olabilmelerinin sağlanması amacına aykırı düştüğü de açıktır.

Bu durumda, dava konusu işlemde mevzuata aykırılık bulunmadığından redde ilişkin mahkeme kararında sonucu itibariyle hukuki isabetsizlik görülmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, İstanbul 1. İdare Mahkemesinin 10.10.2002 günlü E: 2002/564 K: 2002/1176 sayılı kararının yukarıda belirtilen gerekçeyle (ONANMASINA), fazla yatırılan 12.000.000 lira harcın temyiz isteminde bulunana iadesine, dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine 04.11.2004 gününde oybirliğiyle karar verildi.