Belediye mücavir alanı tesbitinde, yasanın aradığı geçerli sebeplerin bulunması gerektiği hk.
Dava, 85/9874 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının, Bolu ili Akçakoca ilçesinde bulunan ve karara ekli 1 sayılı krokide sınırları gösterilen alanın Akçakoca Belediyesi kontrolünde imar düzenine tabi tutulabilmesi amacıyla 7/9163 sayılı Kararname kapsamından çıkarılmasına ilişkin kısmı ile davacı köyün Akçakoca belediyesi mücavir alanına alınmasına ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
Davalı Bayındırlık ve İskan Bakanlığı davaya konu Akçakoca mücavir alan teklifinin idarelerine Akçakoca belediye meclisi kararı ve İl İdare Kurulu Kararı ile gönderildiği, İmar Tüzüğünün 46.maddesinde belirtilen hususlar dikkate alınarak inceleme yapıldıktan sonra 6785-1605 sayılı İmar Kanununun Ek 7-8.maddesi kapsamından 20.9.1985 günlü 85/9674 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile çıkartıldığı ve 6785 sayılı Kanunun 47.maddesine göre onandığını belirtmektir.
6785 sayılı İmar Kanununun 47.maddesinde belediye hudutlarına mücavir bulunan ve beldenin müstakbel inkişafı bakımından lüzumlu görülen ve belediyenin teklifi üzerine, vilayet idare heyetinin kararı ve İmar ve İskan Bakanlığının tasfiki ile kabul edilen sahalarda da bu kanun hükümlerinin tatbik olunacağı ve bu sahaların köyleri de ihtiva edebileceği, İmar Tüzüğünün 46.maddesinde de, belediyelerce İmar Kanununun 47.maddesine göre teklif edilecek mücavir sahaların tesbit ve tehdidin de; Bu yerlerin beldenin sosyal münasebetleri dolayısıyla müstakbel inkişaf sahası veya sayfiyesi olduğu ve bu sebepten müsterek nizam altına alınması lazım geldiği, İmar yasasının tatbik edilmesi halinde gerek iskan gerekse şehircilik bakımından doğabilecek mahzurların önlenmesi icapettiği, yine bu yerlerin şahircilik bakımından iskan dışı tutulması zarureti ile buralarda inşaata müsade edilmemesinin gerektiği gibi geçerli sebeplerden bir veya birkaçına dayanılmasının gerektiği hükme bağlanmıştır.
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, köy arazisi içinde kurulan tesislerin köy halkına ek faydalar sağlayacağı ve bu alanların kentin müstakbel gelişme alanı olması nedeniyle ilgili belediyece denetim altında tutulması ve Belediyenin hizmet götüren eleman, araç ve gereçlerinden faydalanılacağını öne sürmekte ise de; Dava dosyasında bulunan Akçakoca belediyesi mücavir alan teklifi haritasının incelenmesinden, Akçakoca Belediyesinin İmar hududunun henüz belediye hududuna kadar bile gelmediği ve ayrıca mücavir alan içerisine davacı köyün yerleşim alanının değil sadece sahilinin alındığı ve böylece mücavir alana alınma halinde köy açısından doğacağı öne sürülen faydaların gerçekleşme olanağının bulunmadığı ve sahilin belediye yararına kullanılmasının amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Öte yandan Belediye mücavir alanı içinde olup olmama İmar Kanununun uygulama açısından değil, uygulayıcı idare açısından önem taşıdığından ve mücavir alan içinde Belediye, dışında ise il yönetimi yetkili olduğundan, aynı köyün bir bölümünde belediyenin diğer bölümünde il’in kontrolünde imar uygulaması yapılmasının hizmet gereklerine de uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle davanın kabulü ile davacı köyün, 6785/1605 sayılı İmar Kanununun Ek 7 ve 8.maddesi kapsamından çıkarılarak, Akçakoca Belediyesi mücavir alana alınmasına ilişkin karar ve işlemlerin iptaline karar verildi.