1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 1989/2128 K: 1990/904 T: 14/05/1990


Belediyenin, sınırları dışında ancak beldenin yaylası durumunda bulunan mahallesine yol yapmak amacıyla kamulaştırma yapabileceği.

Dava, Yaylakent kasabası ile aynı belediyeye bağlı Yeşilyurt mahallesi arasındaki yolun genişletilmesi amacıyla bu belediyeye bağlı olmayan Gökceören Köyü sakinlerinden davacıya ait taşınmazın kamulaştırılmasına ilişkin ilçe idare kurulu kararının iptali istemiyle açılmış, İdare Mahkemesince Yaylakent kasabasına bağlı Yeşilyurt Mahallesine giden yolun genişletilmesi için gerekli olan taşınmazların kamulaştırılmasının yol yapma işini bir görev olarak 3202 sayılı kuruluş yasasında alan Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğüne ait olduğu gerekçesiyle dava konusu işlem yetki yönünden iptal edilmiş ve bu karar davalı idare tarafından temyiz edilmiştir.

2942 sayılı Kamulaştırma Kanununda, idarelerin kanunlarla yapmak yükümlülüğünde bulundukları kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz malları kamulaştırabilecekleri kurala bağlanmış, 1580 sayılı yasada da belediyenin beldenin ve belde sakinlerinin mahalli mahiyette müşterek ve madeni ihtiyaçlarının tanzim ve tesviye ile mükellef bir hükmi şahsiyet olduğu belirlendikten sonra 15.maddenin 31.fıkrasında beldenin sokak ve meydanlarını plan ve programa uygun olarak tanzim ve ıslah etmek belediyelere görev olarak verilmiştir.

Uyuşmazlık konusu olayda da kamulaştırma işlemi yaylakent belediyesinin sınırları dışında bulunan ve bu beldenin yaylası durumundaki bir mahallesine hizmet götürmek, o belde halkının yol ihtiyacını karşılamak amacıyla yapılmış olduğuna göre kamulaştırma işleminde yetkili idarenin belediye olduğunun kabulü zorunludur. Kaldı ki 2942 sayılı Yasanın 5.maddesinin ifade şeklinden de idarelerin yasayla kendilerine verilmiş görevleri yerine getirmesi bakımından kamulaştırılacak taşınmazın değil kamulaştırmayı yapacak idarenin ve yapılacak hizmetin niteliğinin esas alındığı anlaşılmaktadır.

Bu durumda, idare mahkemesince, yukarıda belirlendiği gibi belediyelerin gerektiğinden kendi sınırları dışındaki taşınmaz malları da kamulaştırabilecekleri ve olayda hizmetin köy halkına değilde belediyenin yaylası durumundaki bir mahallesine götürülmesi amacı ile kamulaştırma yapıldığı gözönünde bulundurulmaksızın kamulaştırma yapıldığı gözönünde bulundurulmaksızın kamulaştırılan taşınmazların köy sınırları içinde bulunması nedeniyle, köy ve bağlı yerleşim birimlerinin yolunu yapmakla görevli Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünün kamulaştırma işlemi için yetkili idare olarak belirlenmesinde isabet görülmemiştir.

Açıklanan nedenle temyize konu İdare Mahkemesi kararının bozulmasına dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine karar verildi.