1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 1982/4209 K: 1985/137 T: 23/01/1985


Henüz inşaat ruhsatı alınmaması nedeniyle yeni yürürlüğe giren otopark yönetmeliğine göre ücret istenilmesinde mevzuata aykırılık bulunmadığı

Dava taşınmaz üzerinde yapılacak yapının projesinin onaylanması sırasında, otopark bedelinin yeni tarife üzerinden alınması gerektiği yolundaki Belediye işleminin davanın özeti bölümünde belirtilen nedenlerle iptali istemiyle açılmıştır.

6785 sayılı Yasaya 1605 sayılı Yasa ile eklenen 1.maddenin 1.fıkrasında imar planlarının düzenlenmesinde planlanan beldenin ve bölgenin şartları ile müstakbel ihtiyaçları göz önünde tutularak gerekli otopark yerleri ayrılacağı, 2.fıkrasında da otopark yapılmasını gerektiren bine ve tesislerin neler olduğu, otopark ihtiyacının miktar, ölçü ve diğer şartları ile ihtiyacın nasıl giderileceğinin ise imar yönetmeliklerinde belirleneceği, 4.fıkrasında da otopark ihtiyacı bulunan ve tesisleri gerekli otopark yeri ayrılmadıkça yapı izni verilmeyeceği kurala bağlanmıştır.

Yasa ve yönetmeliğin amacı bina ve tesisler için gerekli otopark yerinin parseli içinde tesis edilmesi, bunun mümkün olmaması halinde otopark ihtiyacının bölge otoparklarından karşılanmasıdır. Bina sahiplerine yüklenen otopark yeri ayırma ve yapma yükümünün bina sahibince yerine getirilmemesi nedeniyle belediyelerce yaptırılacak bölge otoparklarından binanın ihtiyacı kadar otopark yeri ayrılmasının karşılığı olarak belediye tarafından hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca onaylanan ücret tarifesi uyarınca belirli bir bedelin katkı niteliğinde olmak üzere ödenmesi yönetmelik gereğidir.

Olayda, davacıların taşınmazlarına ruhsat almak için belediyeye proje ibraz ettikleri sırada otopark birim maliyet bedelinin 30.000 lira olarak belirlendiği, tarife gereğince toplam 240.000 lira otopark bedeli tahakkuk ettirildiği, tahakkuk ettirilen bedelin % 40 ının temel ruhsatı, % 60 ınında temel üstü ruhsatının alındığı sırada ödenmesinin şart koşulduğu ve davacıdan bu hususta noterce onaylanmış bir taahhütname alındığı, 27.5.1981/gününde projenin onaylandığı, ancak inşaat ruhsatı alınmadan 25.5.1981/gününde yeni yönetmeliğin yürürlüğe girdiği anlaşılmış olup, davacıdan yeni yönetmelik gereğince belirlenecek miktar üzerinden otopark ücreti istenmesinde mevzuata aykırılık bulunmamaktadır.

Her ne kadar davacı kendisine imzalattırılan taahhütname karşısında yeni tarifeye göre bedel istenmesinin kazanılmış haklarını ihlal ettiğini ileri sürmekteyse de, otopark bedelinin bir kısmının temel ruhsatının alındığı sırada ödenmesi gerektiğinden ve davacılar tarafından da böyle bir ödeme yapılarak inşaat ruhsatının alındığı iddia edilmediği gibi projenin onaylanmasının inşaat ruhsatı verildiği anlamına da gelmeyeceği cihetle bu sav’ların kabulüne olanak görülmemiştir.

Açıklanan nedenlerle davanın reddine karar verildi.

KARŞI OY: Davacının taşınmazında yapı yapmak amacıyla ruhsat almak için belediyeye projeyi vermesi üzerine otopark birim maliyet bedelinin 30.000 lira olarak belirlenerek., tarife gereğince toplam 240.000 lira otopark bedeli tahakkuk ettirilmesine ve ödeme şeklini gösteren noterce onaylı bir taahhütnamenin de alınmış olmasına karşın, inşaat ruhsatının alınması aşamasında davacıya sonradan yürürlüğe giren tarifenin uygulanmasında hukuka ve hakkaniyet esaslarına uyarlık bulunmadığından Belediye Başkanlığı işleminin iptali gerektiği oyu ile karara karşıyım.