İmar affından yararlanmak için başvuran ve isteyenlerden bedel alınmak suretiyle projelerinin belediyece toplu olarak yaptırılmasını öngören belediye encümeni kararında isabetsizlik bulunmadığı
Dava, imar affından yararlanmak için başvuran ve isteyenlerden bedel alınmak suretiyle projelerinin belediyece toplu olarak yaptırılmasını öngören belediye encümeni kararının iptali istemiyle açılmış, İdare Mahkemesince 3290 sayılı Yasayla değişik 2981 sayılı Yasanın uygulanmasına ilişkin Yönetmeliğin 30/c maddesinde Y.Ö.T.B. bulunmayan veya belediye ve Valilikçe lüzum görülen yerlerde başvuranın isteği üzerine yapının tesbit ve değerlendirilmesi ile ilgili işlemlerin belediyeler ve Valiliklerce yürütüleceğinin belirtildiği, Gaziantep de müracaat edenlere Y.Ö.T.B. yeterli olmadığının saptandığı, bu durumda da yönetmeliğin sözü edilen maddesi uyarınca dava konusu kararın alınmasında mevzuata uyarlık bulunmadığı, imar işleriyle ilgili ana görev ve yetkileri üstlenmiş olan belediyenin, bu konudaki başvuruları yürütmenin kamu yararı ile çelişmeyeceği belirtilerek dava reddedilmiş, bu karar davacı tarafından temyiz edilmiştir.
Mahkeme kararında belirtildiği şekilde afla ilgili işlemlerin belediye tarafından yürütülmesinin kamu yararı ile çelişmeyeceği açık olduğu gibi, 2981 sayılı yasanın 5.maddesi ile belediye ve Valiliklerin başvuruların birikmesi ve gecikmesini önlemek için gerekli tedbirleri alabileceği de kurala bağlanmış bulunmaktadır.
Dava konusu işlemin iptali istemi ile açılan davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki temyize konu İdare Mahkemesi kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, bozma istemi yerinde görülmeyerek anılan mahkeme kararının onanmasına karar verildi.
KARŞI OY: 2981 sayılı yasanın tesbit ve değerlendirme işlerini düzenleyen 8.maddesinin 5.fıkrası tesbit ve değerlendirme belgelerinin müracaat sahibince Y.Ö.T.B. doldurtturulmasını yasal bir zorunluluk olarak getirmiş bulunmaktadır. Bu durumda yasa ile Y.Ö.T.B. verilmiş bulunan bu konudaki yetkinin yönetmelikle alınması ve görevin davalı idarece yürütülmesine hukuken imkan bulunmamaktadır.
Öte yandan 2981 sayılı Yasanın görevli idarelerce alınacak tedbirlere ilişkin 5.maddesindeki kuralı yine bu maddenin kapsamı içinde değerlendirmek gerekmekte olup, yukarıda değinilen 8.madde de tanınan yetki ve görev alanlarını kapsamadığı açıktır.
Bu nedenle temyiz edilen Mahkeme kararının bozularak yasaya aykırı düşen yönetmelik maddesine dayanılarak davalı idarece tesis edilen işlemin iptali gerektiği oyuyla çoğunluk kararına karşıyız.