1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 1984/786 K: 1985/99 T: 16/01/1985


Nüfusu 10.000 altında olan yerdeki taşınmazlara ek 7-8 yönetmeliğinin tüm hükümlerinin uygulanması gerektiği

Dava, davacının paydaşı bulunduğu taşınmazların köy yerleşik alanı dışında bulunduğu, nüfusu 10.000 ile 100.000 arasındaki Belediye sınırlarına 5 km. alan içerisinde olup İmar Kanununun Ek 7 ve 8.maddelerine ilişkin Yönetmeliğin 1.03/b maddesi uygulama sınırları içerisinde kaldığı, anılan Yönetmeliğin 2.02.maddesine göre ifrazdan sonra meydana gelen parçalar 20.000 m2 den az oldukları gibi 1619 parsel sayılı taşınmazın yola hiç cephesi bulunmadığı nedenleriyle ifrazlarının sakıncalı olduğuna ilişkin İl İdare Kurulu kararının iptali isteğiyle açılmış olup, İdare Mahkemesince, uyuşmazlığa konu taşınmazların onanlı imar planı bulunmayan dağınık yerleşimli tarımsal alanda kaldığı ve belediye sınırına olan uzaklığının 5 km.den daha az olduğunun dosyanın incelenmesinden anlaşıldığı, ancak son nüfus sayımına göre … ilçesi nüfusu 10.000 in altında olduğundan bu taşınmazlar için Yönetmeliğin 2.02.maddesinin uygulama olanağı bulunmadığı, bu nedenlerle Yönetmelik hükmüne aykırı olduğu gerekçesiyle İl İdare Kurulu kararının iptaline karar verilmiş, karar davalı idare tarafından temyiz edilmiştir.

İmar Kanununun Ek 7 ve 8.maddelerine ilişkin Yönetmeliğin 1.03/b madde sinde; İmar ve İskan Bakanlığınca sınırları belirlenerek Bakanlar Kurulu kararı alınmış olan yerlerden onanmış imar planı ya da yerel imar planı bulunmayan, belediye ve mücavir alan sınırları dışındaki yerlerde olup da, 10.000 ile 100.000 arasında nüfuslu belediyeler ile bu belediyelerin mücavir alan sınırlarına 5 km.den daha çok uzaklıkta bulunan alanlarda bu Yönetmeliğin 1.04.,2.01,2.02,4.01,5.01,6.01,7.01,7.02 8.01,9.01,1.01,12.01.maddelerinin uygulanmayacağı, ancak İmar ve İskan Bakanlığının kararı ile bu fıkra kapsamında kalan yerlerden bölge plan laması, endüstri, turizm gelişmeleri, ulaşım yolları ve bunların çevresinde güvenliğin ve yerleşme düzeninin sağlanması amacıyla gerekli görülel yörelerde Yönetmeliğin tüm maddelerinin uygulanacağı; anılan Yönetmeliğin 2.02.maddesinde, onanlı imar planı dışında kalan alanlarda yapılacak ayırmalardan sonra elde edilecek her parselin 20.000 m2 den daha küçük olamıyacağı, ayrıca bu parsellerin tapu, kadastro ya da tapulama haritasında bulunan ya da var olan bir yola, yapılan ayırmadan sonra en az 50 m. cephesi bulunmasının zorunlu olduğu, dağınık yerleşme ve tarımsal kullanıma bağlı olarak oluşmuş bulunan arazi büyüklüklerine uygun olmak, Bayındırlık ve İskan Bakanlığının kararı alınmak koşulu ile parsel büyüklüklerinin 5.000 m2 ye ve yolu cephesinin 25 m.ye indirilebileceği, kıyı içermeyen köy ve mezraların yerleşik (meskun) alanlarında yapılacak ayırmalarda bu madde koşullarının aranmayacağı;

İmar Kanununun Ek 7 ve 8.maddelerine ilişkin Yönetmeliğin kapsamına giren alanlardaki belediye ve mücavir saha sınırları dışında kalan köylerin ve mezraların yerleşik alanlarında uygulanacak Yönetmeliğin 5.maddesinde, miras yoluyla yapılacak ifrazlar dışında, 3000 m2 den daha küçük ifrazlar yapılmayacağı, 6.maddesinde de köy yerleşik alanları içinde yapılacak ayırma işlemlerinde parsel genişliklerinin 10 m. den parsel derinliklerinin de 20 m.den az olamayacağı kurala bağlanmış ise de, nüfusu 10.000 in altındaki yerleşik alanlarla ilgili olarak sözü edilen yönetmelikte maddelerin uygulanması yönünden bir ayrım getirmemiştir.

Bu nedenle son nüfus sayımına göre … ilçesinin nüfusu 10.000 in altında olduğundan dava konusu taşınmazlarda İmar Kanununun Ek 7 ve 8. maddelerine ilişkin Yönetmeliğin 1.03/b maddesinde belirtilen belediye ve mücavir alan sınırına olan uzaklıkları dikkate alınmaksızın Yönetmeliğin tüm maddelerinin uygulanması gerekmektedir.

İmar Kanununun Ek 7 ve 8.maddelerine ilişkin Yönetmeliğin 2.02.maddesine göre, onanlı imar planı dışında kalan alanlarda yapılacak ayırmalardan sonra elde edilecek her parselin 20.000 m2 den daha küçük olmamaması ve yola en az 50 m.cephesi bulunması genel kural ise de, sözü edilen maddede dağınık yerleşme ve tarımsal kullanıma bağlı olarak oluşmuş bulunan arazi büyüklüklerine uygun olmak ve Bayındırlık ve İskan Bakanlığının kararı alınmak kkşuluyla parsel büyüklüklerinin 5.000 m2 ye ve yola cephesinin 25 m. ye indirilebileceğinin belirtilmiş olmasına karŞın idarece bu koşulların varlığı araştırılmadan taşınmazların ifrazının sakıncalı olduğu yolunda işlem tesis edildiği anlaşılmaktadır.

Öte yandan davaya konu edilen taşınmazların köy yerleşik alanı içinde olup olmadığının da araştırılması, köy yerleşik alanı içinde kalıyorsa ifraz isteminin İmar Kanununun Ek 7 ve 8.maddelerine ilişkin Yönetmeliğin kapsamına giren alanlardaki belediye ve mücavir saha sınırları dışında kalan köylerin ve mezraların yerleşik alanlarında uygulanacak Yönetmelik kurallarına göre incelenmesi gerekmektedir.

İdarece yukarıda belirtilen hususlar araştırılmadan dava konusu taşınmazların ifrazının sakıncalı olduğu yolunda tesis olunan il idare kurulu kararının iptali yolundaki İdare Mahkemesince verilen karar sonucu itibariyle yerinde görüldüğünden anılan mahkeme kararının onanmasına, dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine karar verildi.