Lojman sağlamak amacıyla üzerinde yapı bulunan taşınmazların kamulaştırılması mümkün olmadığı gibi, imar planında konut sahasında kalan taşınmazın hizmet binası için kullanılmak üzere kamulaştırılamayacağı
Dava, üzerinde 4 katlı bina bulunan 4 parsel sayılı taşınmaz malın ilçe emniyet amirliği hizmet binası ve lojman olarak kullanılmak üzere kamulaştırılmasına ilişkin il idare kurulunun kararının iptali isteğiyle açılmış, İdare Mahkemesince idarelerin Yasalarla yapmak yükümlülüğünde bulundukları kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz malları kamulaştırmaya yetkili oldukları olayda da imar planında konut alanı olarak gösterilen yerdeki binanın değişen nüfus ve şehirsel gelişme karşısında özellik arzeden emniyet hizmetinin karşılanması amacı ile kamulaştırılmasına yasaya aykırılık bulunmadığı gibi imar planında konut yeri olarak gösterilen yerin lojman ihtiyacının karşılanması için kamulaştırılmasında bir isabetsizlik bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş ve bu karar davacı tarafından temyiz edilmiştir.
4626 sayılı Memur Meskenleri İnşaası Hakkındaki Kanun, gerek başlığı, gerekse içerdiği maddelerde açıklandığı üzere idareye memur meskenleri yaptırma görevini vermektedir. Ancak inşa ettirilecek meskenler için lüzumlu görülecek taşınmazların kamulaştırılması mümkündür. Bunların ise arsa veya arazi olabileceği kuşkusuzdur. Dolayısıyla üzerinde yapı bulunan bir taşınmazın doğrudan doğruya mesken olarak yasada yıkılarak yeniden yapı yapılmak amacıyla kamulaştırılması yoluna gidilmesi yukarıda anılan Kanun hükümleriyle bağdaşamaz. Bu nedenle, Emniyet Personeline lojman sağlamak amacıyla üzerinde yapı bulunan taşınmazın kamulaştırılmasında mevzuata uyarlık bulunmamaktadır.
Öte yandan olay tarihinde yürürlükte bulunan 6785 sayılı Yasanın 32. maddesinin son fıkrasında, herhangi bir sahanın, imar ve yol istikamet planı esaslarına, bulunduğu bölgenin şartlarına ve talimatname hükümlerine aykırı maksatlar için kullanılmayacağı ve üzerine bu maksatlara aykırı yapı yapılamayacağı kurala bağlanmış, Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulunun 29.1.1976 günlü, E:1974/2, K:1976/2 sayılı kararıyla da bu durum doğrulanmış ve Kamulaştırma Kanununa dayanılarak yapılan kamulaştırmalarda, kamulaştırma konusu taşınmazların yürürlükteki imar planlarında belirlenen amaç dışında kamulaştırılmalarının ancak imar planlarında bu yolda yapılacak değişiklikle mümkün olabileceği belirtilmiş bulunduğundan, imar planında konut sahasında kaldığı anlaşılan dava konusu yerin imar planındaki tahsis amacı değiştirilmeksizin davalı idarece emniyet amirliği hizmet binası için kullanılmak üzere kamulaştırılmasında da anılan yasa kuralına uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle temyize konu İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, uyuşmazlığın niteliği ve dava dosyasında yer alan bilgi ve belgeler dava hakkında karar vermeye yeterli görüldüğünden, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 2.bendi uyarınca işin esasının incelenmesine geçilerek yukarıda belirtilen nedenlerle dava konusu işlemin iptaline karar verildi.