1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 1989/2570 K: 1990/1856 T: 23/10/1990


Bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen rapor da göz önünde bulundurularak davacı kuruma ait yerin imar planı değişikliği ile kamyon garajı, yol ve köprü alanı olarak düzenlenmesinin yerinde olduğu gerekçesiyle dava mahkemece reddedilmişse de öncelikli projelerden kabul edilmiş bulunan ve kapasitesinin artırılması planlanan fabrikanın ilave tesisleri için ayrılan bölümünün başka kullanım amaçlarına tahsisinin yerinde olmadığından mahkeme kararında isabet görülmediği

Dava, kamyon garajı, yol ve köprü düzenlemelerini içeren belediye meclisi kararıyla kabul edilen imar planı değişikliğinin iptali isteğiyle açılmış, İdare Mahkemesince, yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen raporda, yapılan imar planı ilavesi ile kamyon garajının Zonguldak Düzce karayolu ile olan bağlantılarının kavşaklarla çözüldüğü, çevresinin tabii eşiklerle Gülüç Irmağı, deniz ve fabrika sahalarıyla sınırlandığı, fonksiyonu itibariyle kamyon garajının yerleşim alanlarından uzak olması, ayrıca sabit tesis yapılmamasının planlamanın şehircilik prensiplerine uygun olduğunu ortaya çıkardığı, Kdz Ereğli imar planının yapılması ile bugüne kadar geçen süre içinde Erdemir Fabrikalarında büyük gelişmeler olduğu ve kapasitesini büyük ölçüde artırdığı, mahalli incelemeler sırasında edinilen bilgilerde sevkiyat sırasında günde yaklaşık 1000 kamyonun fabrikaya giriş-çıkış yaptığının öğrenildiği, imar planında kamyon garajı olarak planlanmış olan alanların bugünkü durumuna göre kasabanın ihtiyacını karşılamaktan uzak olduğu, kentin engebeli arazi üzerine kurulmuş olmasının kamyon garajı olabilecek uygun yerlerin bulunabilmesini zorlaştırdığı, dava konusu plan ile kamyon garajının Gülüç nehri kıyısında hazineye ait alanların bir kısmı üzerinde planlandığı, söz konusu alanlar Erdemir’e tahsisli ise de getirilen planlama kararlarının fabrikaya hizmet edebilmek ve Devlet karayolunun yükünü azaltmak için yapılan, kamu yararı güden bir düzenleme olduğu, planlanan kamyon garajının fabrikanın hemen bitişiğinde, karayolunun ve ırmağın karşı yakasında olmasının fabrika ile sıkı ilişki kurmasına ve kontrolün rahatlıkla yapılmasına olanak sağlanacağı belirtildiğinden anılan rapor yerinde ve yeterli görülerek davanın reddine karar verilmiş ve bu karar davacı tarafından temyiz edilmiştir.

Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı tarafından öncelikli projelerden kabul edilmiş bulunan Kapasite Arttırma ve Modernizasyon ve III.Tevziat projeleri hedeflerine göre ana üretim birimlerinin ilişkisi, fabrika içi karayolu ve demiryolu bağlantıları, hammadde ve mamul giriş-çıkışları dikkate alınarak III.Tevziat genel yerlerin planı hazırlanmış olup, tesis kurulmak üzere davacı şirkete tahsis edilmiş bulunan ve III.Tevsiat Genel Yerleşim planında fabrika ilave tesisleri için ayrılmış olan yerde belediye meclisi kararı ile plan değişikliği yapılarak başka kullanım amaçları öngörülmesi mümkün değildir. Böylesine bir düzenlemenin fabrikanın bütünlüğüne bozacağı, gelişmesini önleyeceği, proje hedeflerinin gerçekleşmesine imkan vermeyeceği ve güvenlik açısından da sakıncalı olacağı açıktır. Fabrika sahası içerisinde yeni bir düzenlemeye gereksinim olması halinde, bu düzenleme tesislerinin bütünlüğü dikkate alınarak, kendi bünyesi içinde yapılmalıdır.

Diğer taraftan, anılan yörede ikisi fabrikaya ait sahada, biri dışında olmak üzere üç adet kamyon garajı bulunduğu anlaşılmakta olup, bir yenisi gerekiyorsa bunun ancak fabrika sahası dışında yapılması uygun olacaktır.

Açıklanan nedenlerle dava konusu imar planı değişikliğinde şehircilik ilkeleri, planlama esasları, hizmet gerekli ve kamu yararına uyarlık görülmediğinden davanın reddi yolundaki temyize konu İdare Mahkemesi kararının bozulmasına karar verildi.