1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 1989/326 K: 1991/1306 T: 30/06/1991


2981 sayılı yasanın uygulanmasına dair yönetmeliğin 12 ve 25.maddelerinin yasaya aykırı olmadığı

Dava, 18.8.1987/günlü, 19548 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmelik ile bazı maddeleri değiştirilen ve bazı maddeler eklenen 23.7.1986 günlü, 19173 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 3290 ve 3366 sayılı Yasalarla değişik 2981 sayılı Yasanın Uygulanmasına Dair Yönetmeliğin 25. maddesinin 1.2.3. fıkraları ile 5.fıkradan sonra gelmek üzere eklenen fıkranın bir bölümünün ve 12.maddesinde yer alan “ıslah imar planı yapılıp onaylanıncaya kadar” ibaresinin iptali istemiyle açılmıştır.

2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 sayılı Kanunun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanunun 1.maddesinde, bu kanunun amacının imar ve gecekondu mevzuatına aykırı olarak inşa edilmiş ve inşa halindeki bütün yapılar hakkında uygulanacak işlemleri düzenlemek ve bu işlemlere dair müracaat tespit değerlendirme, uygulama ve duyuru esaslarını ve ilgili diğer hususları belirlemek olduğu hükmüne yer verilmiş, aynı Kanunun 24.maddesinde ise, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç üç ay içinde Kanunun uygulanması ile ilgili Yönetmeliğin hazırlanarak yürürlüğe gireceği düzenlemesi yapılmıştır.

Bu Yasa düzenleme uyarınca hazırlanıp yürürlüğe giren yönetmeliğin iptali istenen 25.maddesinin 1.fıkrasında, ıslah imar planı yapılıp onaylandıktan sonra ve Kanunun 10.maddesinin C bendi gereğince kesin parselasyon durumu belirlenip tapuya tescil edildikten sonra durumun belediye veya Valilikçe gecekondu sahibine duyurulacağı, gecekondu sahibinin tapu tahsis belgesi ile birlikte arsa tahsis eden kuruluşa müracaat ederek satın alma işlemlerini sonuçlandıracağı ve tapu idaresinden tapusunu alacağı, 2.fıkrasında ıslah imar planına göre kesinleşip satışı yapılan arsa alanı, tapu tahsis belgesinde yazılı alandan farklı ise gecekondu sahibine, satış sırasında mahsup veya valilikçe borç tahakkuk ettirileceği, 3.fıkrasında ise, ıslah imar planına göre muhafazası mümkün olmayan veya Kanunun 14.maddesinin a,b,c,d,e,g,h ve i bentleri kapsamında kalmaları nedeniyle bulundukları yerde korunamayan gecekondu sahiplerinden hak sahibi sıfatı taşıyanlara, Kanunun 13.madde (b) bendi uyarınca aynı bölgede veya bir gecekondu önleme bölgesinde veya yakın bölgelerde yapılmış ıslah imar planları içinde meydana gelen boş imar parsellerinin, müstakil hisseli veya kat mülkiyeti esasına göre verileceği, 5.fıkradan sonra gelmek üzere eklenen fıkrada da, 3,4 ve 5.fıkra hükümlerine göre tasfiyeye tabi tutulan gecekonduların enkaz bedelinin belediye veya valiliklerce tespit edilerek hak sahiplerine Kanun uyarınca kurulan fondan ödeneceği kurallarına yer verilmiştir.

2981 sayılı Kanunun 10 ve 13.maddelerinde Yönetmeliğin yukarıda yazılı olup iptali istenen maddelerine dayanak teşkil eder nitelikte hükümler yer almakta, Yönetmelik maddeleri söz konusu Yasa maddelerinin genel perspektifi doğrultusunda uygulamanın gerçekleştirilmesine yönelik bulunmaktadır.

Öte yandan, Yönetmeliğin iptali istenen 12.maddesinde yer alan “Islah imar planı yapılıp onaylanıncaya kadar” ibaresi ise, dayanağını keza Kanunun 13.maddesinden almakta, bu ibarede de Yasaya aykırı bir durumun varlığından söz etmek imkanı görülmemektedir.

Bu durumda, Yasada belirlenen amaçlar ve uygulamaya yönelik genel bakış açısına uygun olarak Yönetmelikte yer alan dava konusu maddelerin yasaya aykırılığını kabul etmek olası değildir.

Kaldı ki, davacının tüm iddiaları münhasıran şahsı ile ilgili işlemler le ilgili olup, bu işlemlerle ilgili uygulamaların Yönetmeliği kanuna aykırı kılıcı gerekçe olarak algılanması söz konusu olamamaktadır. Açıklanan nedenlerle, yasal dayanaktan yoksun davanın reddine karar verildi.