1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 1990/1571 K: 1991/1202 T: 16/05/1991


Yerinde yapılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen rapor karşısında hacı ishaklı köyünün taşucu belediyesi mücavir alanından çıkarılması işleminin mevzuata aykırı bulunmadığı

Dava Hacıishaklı Köyünün Taşucu mücavir alanından çıkarılmasına ilişkin davalı idare işleminin iptali istemiyle açılmıştır. 3194 sayılı İmar Kanununun 45.maddesinde, mücavir alan sınırlarının, belediye meclisi ve il idare kurulu kararına dayanarak vilayetlerce Bakanlığa gönderileceği, Bakanlığın bunları inceleyerek aynen veya değiştirerek tasdik etmeye veya değiştirilmek üzere idareye yetkili olduğu, mücavir alanın ilgili belediye sınırına bitişik olması gerekmeyeceği, ayrıca bu alanların köyleri de ihtiva edebileceği, mücavir alandan çıkarılmanında aynı usule tabi olduğu, Bakanlığın gerekli gördüğü haller de mücavir alana alma ve çıkarma hususunda resen karar verebileceği hükmüne yer verilmiştir.

Olayda, Dairemizin ara kararı uyarınca Hacıishaklı Köyünün Taşucu’nun mücavir alandan çıkarılan bu yerin beldenin sosyal münasebetleri dolayısıyla müstakbel gelişme sahası veya sayfiyesi olup olmadığı ve bu sebepten müşterek bir nizam altında kalmasının zorunlu bulunup bulunmadığı, mücavir alan olmaktan çıkarılması halinde gerek iskan gerekse şehircilik bakımından sakınca doğup doğmayacağı, bu alanın topografik ve jeolojik durumu ve şehircilik bakımından mücavir alanda kalmasının ve burada inşaata izin verilip verilmemesinin uygun olup olmadığının saptanması amacıyla Üye Cahit Ersen niyabetinde resen seçilen bilirkişiler tarafından mahallinde yapılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucunda düzenlenen bilrikişi raporunda özetle “Hacıishaklı Köyü, Taşucu’na 30 km. uzaklıkta olup, iki yerleşme arasında çok önemli topoğrafik eşikler bulunmaktadır. Dolayısıyla Taşucu’nun zaten kısıtlı olan geliş me düzeni dikkate alındığında aralarında herhangi bir bağ kurulması olanaklı değildir.

TaŞucu’nun doğal sayfiyesi Boğsak ile Göksu deltası arasında uzanmaktadır. Bu alanın Taşucu’nun mücavir alanı olarak benimsenmesi yerinde bir yaklaşım olmuştur. Hacıishaklı Köyü ise coğrafik olarak çevresindeki köylerle birlikte bir bütün oluşturmaktadır. Tüm bu yerleşmeler bugün de aynı ulaşım aksı üzerinde yer almaktadırlar. Taşucu ile Hacıshaklı Köyü birbirinden oldukça uzak iki yerleşmedir. İskan yönünden birlikte ele alınmaları gerekmemektedir.

Bütün bu koşulları göz önünde bulunduran bilirkişi kurulumuz Taşucu ve Hacıishaklı köyünü iki ayrı yerleşme olarak değerlendirilmiş ve aralarında genel tartğŞmada belirtilen türde bir mücavir alan ilişkisi olamayacağı kanısına varmıştır.” denilmekte olup, sonuç olarak dava konusu Hacıishaklı Köyünün Taşucu Belediye mücavir alanından çıkartılmasının planlama ilkeleri ve kamu yararı açısından yerinde olduğu vurgulanmıştır.

Yukarıda özetle değnilen bilirkişi raporu davanın taraflarına tebliğ edilmiş, anılan rapora davacı Taşucu Belediye Başkanlığı tarafından itiraz edilmiş ise de, bilirkişi raporunun konuyu derinliğine ele alarak ayrıntılı bir incelemenin ürünü olması ve ulaştığı kesin sonuç karşısında itiraz edilen hususlar raporu kusurlandıracak nitelikte bulunmamıştır.

Bu durumda, dava konusu Hacıishaklı Köyünün Taşucu Belediyesi mücavir alanından çıkarılması işleminden şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve kamu yararına aykırılık taşımadığı bilirkişi raporu ile belirlenmiş olup, bu haliyle işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır. Açıklanan nedenlerle, yasal dayanaktan yoksun davanın reddine karar verildi.