1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 1992/1438 K: 1993/1633 T: 21/04/1993


Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca 775 sayılı yasa kapsamındaki düzenlemelere başlanılmış uygulanmanın gerektirdiği değişiklikler de gerçekleşmiş bulunduğundan, başlanmış işin tamamlanması için anılan bakanlıkça gerçekleştirilen plan değişikliğinde mevzuata aykırılık bulunmadığı

Dava, Ankara-Sincan 2 No.lu Gecekondu Öneleme Bölgesine ait 1/1000 ölçekli imar planı kapsamında bulunan 4144,4146,4242 ve 4249 sayılı adalarda blok düzenlemesi şeklinde davalı idarece yapılan imar planı değişikliği işleminin iptali istemiyle açılmıştır.

11.6.1985/gün ve 18781 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 247 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede “775 sayılı Gecekondu Kanununun belediye sınırları ile mücavir alanlardaki tatbikatı için Bayındırlık ve İskan Bakanlığına verilen hak, yetki ve görevler ilgili belediyelere devredilmiştir. Belediyeler bu hak, yetki ve görevleri yetkili organları eliyle kullanırlar” kuralına yer verilmiş, 9.9.1985/gün ve 18863 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 250 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 1.maddesinin 1. maddesinin 1 ve 2.fıkrasında “11.6.1985/tarihinden önce 775 sayılı Kanun Hükümlerine göre Bayındırlık ve İskan Bakanlığının yetkisine dayanılarak başlatılmış olan iş ve işlemlere adı geçen Bakanlıkça devam edilir. 247 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede öngörülen devir işlemleri ile birinci fıkrada iş ve işlemler bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yayımı tarihinden itibaren en geç üç yıl içinde sonuçlandırılır” denilmiş ve 3414 sayılı Yasa ile değişik 775 sayılı Yasanın geçici 1.maddesi ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığına belirtilen iş ve işlemlerin bu kanuna esas olan Kanun Hükmünde Kararnamenin yayımı tarihinden itibaren engeç beş yıl içinde sonuçlandırılacağı belirtilmiş, bu süre 14.8.1990 gün ve 20605 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 429 sayılı Kararnamenin geçici 1 ve 2.fıkrası ile 9.9.1985/tarihinden itibaren onbeş yıla çıkarılmış bulunmaktadır.

Dosyanın incelenmesinden, Gecekondu Önleme Bölgesi olarak belirlenmiş olan yöreyi kapsayan 1/1000 ölçekli imar planının Bakanlıkça onandığı, bu planda 4.12.1991 ve 16.12.1991 günlü onaylarla değişiklikler yapıldığı, 10.2.1992 de bu plan kapsamında kalan 4144,4146,4242 ve 4249 sayılı imar adalarında blok düzenlemesi şeklinde bir değişiklik daha yapıldığı ve bu değişikliğin dava konusu edildiği anlaşılmaktadır.

Başka bir anlatımla yöreyle ilgili, 775 sayılı yasa kapsamındaki düzenlemelere Bakanlıkça başlanılmış, uygulamanın gerektirdiği değişiklikler yine Bakanlıkça gerçekleştirilmiştir. Bunun böyle olması düzenleme ile amaçlanan sonuca ulaşılabilmesi ve plan bütünlüğünün bozulması açısından da gereklidir. Bu hususlar dikkate alınarak yapılan yukarıda belirtilen yasal düzenlemelerde de Bakanlığın Gecekondu Kanununun uygulanması amacıyla başlattığı işleri devam ettirerek sonuçlandırılabilmesi için Bakanlığa önce üç, sonra beş ve en son onbeş yıllık süreler tanınarak yetkilerinin devam ettiği açıklanmıştır.

Öte yandan uyuşmazlık konusu imar planı değişikliği, plan bütünlüğünü bozucu, yada yoğunluğu arttırıcı nitelikte olmayıp sadece ada içindeki blok düzenlemelerine yöneliktir.

Bu durumda davalı Bakanlıkça 775 sayılı Yasa ile verilen ve devam etmekte olan yetkilere dayanılarak gerçekleştirilen, şehircilik ilkeleri, planlama esasları ve kamu yararına uygun olan imar planı değişikliği işleminde imar mevzuatına aykırılık bulunmamaktadır.

Açıklanan nedenlerle davanın reddine karar verildi.