1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 1992/3816 K: 1993/4114 T: 12/10/1993


Baca gazı arıtma tesisinin termik santraldan ayrı olmayıp onun arıtma tesisi niteliğinde olduğu nedeniyle ruhsata tabi olmadığı

Dava, inşaat ruhsatı verilmemesine ilişkin işlemlerin iptali istemiyle açılmış, İdare Mahkemesince; TEK Çayıralan Termik Santralı Bacagazı arıtma tesislerine ait bina yerleşim alanlarını gösteren Skeç Projelerin incelenmesinden Baca gazı arıtma tesisinin apayrı bir tesis olduğu, Kükürtü kireçle yakarak sonuçta bu tesisin elektrik değil alçı üreteceğinin anlaşıldığı, baca gazı arıtma tesislerinin “3030 sayılı Kanun Kapsamı Dışında Kalan Belediyeler Tip İmar Yönetmeliği”nin 59.maddesi ile 3194 sayılı yasaya ilişkin “Belediye ve Mücavir Alan Sınırları içinde ve Dışında İmar Planı Bulunmayan Alanlarda Uygulanacak İmar  Yönetmeliği”nin 37.maddesi hükümleri kapsamında değerlendirilemeyeceği 3194 sayılı yasanın 26.maddesi uyarınca ruhsat alınması gerektiğinden idarece tesis edilen işlemin mevzuata uygun olduğu gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş, bu karar davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir.

3030 sayılı Kanun Kapsamı Dışında Kalan Belediyeler Tip İmar Yönetmeliği’nin 59.maddesinde, Kamu ve Kuruluşlarınca yapılacak veya yaptırılacak yapılara, imar planlarında o maksada tahsis edilmiş olmak, plan ve mevzuata aykırı olmamak üzere mimari, statik, tesisat ve her türlü fenni mesuliyeti ve kamu kurum ve kuruluşlarınca üstlenilmesi ve mülkiyetin belgelendirilmesi kaydı ile avan projeye göre ruhsat verilir.

Anck, kamu kuruluşlarınca yapılan ve yaptırılacak olan enerji, sulama, tabii kaynaklar, ulaştırma ve benzeri hizmetler ile ilgili tesisler ve bunların müştemilatı için ruhsat alınmasına gerek olmayıp yazılı olarak Belediye Başkanlığı’na inşaata başlanacağının bildirilmesinin yeterli olduğu belirtilmiş, Belediye ve Mücavir Alan Sınırları içinde ve Dışında İmar Planı Bulunmayan Alanlarda Uygulanacak İmar Yönetmeliği’nin 37.maddesinin 3. fıkrasında da kamu kuruluşlarınca yapılan ve yaptırılacak olan enerji, sulama, tabii kaynaklar, uluştırma ve benzeri hizmetler ile ilgili tesisler ve bunların müştemilatı için ruhsat alınmasına gerek olmayıp yatırımcı kamu kuruluşunca yazılı olarak ilgili idareye inşaata başlandığının bildirilmesinin yeterli olduğu hükmüne yer verilmiştir.

Dosyanın incelenmesinden 2.10.1986/günlü 19269 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği uyarınca Termik Santrallerin kirletici vasfı yüksek tesisler sınıfına alınarak baca gazındaki zararlı gazların ve partiküllerin konsantrasyonlarının belirli limitleri aşmasının yasaklandığı, Çayırhan Termik Santralında baca gazından çıkan kükürt dioksit miktarının bu limitlerinin üzerinde kalması nedeniyle yönetmelikte öngörülen emisyon sınır değerlerine ulaşılabilmesi için baca gazı kükürt arıtma tesisinin kurulmasının gerekli olduğu, kükürtün arıtılması amacıyla tesise hammadde olarak giren kireçtaşının geçirdiği bir takım kimyasal işlemler sonucunda alçı taşına dönüştüğü, tesisin ticari olarak alçı üretmek değil kükürtün çevreye zarar vermesini önlemek amacıyla kurulduğu anlaşılmıştır.

Bu durumda baca gazı arıtma tesisinin santralden ayrı bir tesis olarak alçı üretmek amacıyla kurulduğundan bahisle yukarıda anılan yönetmelik hükümleri kapsamında olmayıp 3194 sayılı Yasanın 26.maddesi uyarınca ruhsat alınması gerektiği yolunda verilen mahkeme kararında isabet görülmemiştir.

Açıklanan nedenlerle Ankara 3.İdare Mahkemesinin 19.2.1992 günlü, 1992/193 sayılı kararının bozulmasına karar verildi.