1/25000 ve 1/5000 ölçekli planlarda gerekli görülen bölgelerin gecekondu önleme bölgesi ilan edilmesi için plan teklifi hazırlama, ayrıca 1/1000 ölçekli uygulama imar planı hazırlama ve bunları onay makamına verme yetkisinin büyükşehir belediyesince mesken ve gecekondu işleri müdürlüğüne verilmesi hususundaki iç işlemin ilçe belediyesine ait olan 1/1000 ölçekli plan yapma hususundaki yetki ve görevlerinde herhangi bir değişiklik yaratmadığı.
İstemin Özeti: İstanbul 6. İdare Mahkemesinin 11.11,1997 günlü, E:1997/267, K:1997/1484 sayılı kararının işlemin iptaline ilişkin kısmının usul ve yasaya aykırı olduğu öne sürülerek bozulması istenilmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince tetkik hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
Dava, 1/25.000 veya 1/5.000 ölçekli nazım imar planlarında gerekli görülen bölgelerin gecekondu önleme bölgesi ilan edilmesi için plan teklifi hazırlama ayrıca 1/1000 Ölçekli uygulama planı hazırlama ve bunları tasdik makamına sunma yetkisinin mesken ve gecekondu işleri Müdürlüğü’ne verilmesine ilişkin 21.11.1996 günlü. Y.P.647-R.7805 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmış; idare mahkemesince: ilgili yasa hükümleri uyarınca gecekondu önleme böl gel erinde 1/1000 ölçekli imar planı yapma yetkisinin ilçe belediyesine ait olduğu, büyükşehir belediyesinin yetkisinde olmayan bir husus için mesken ve gecekondu işleri müdürlüğüne yetki vermesinde hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle işlemin bu kısmının iptaline, 1/25.000 ve 1/5.000 ölçekli imar planlarında gerekli görülen bölgelerin gecekondu önleme bölgesi ilan edilmesi için plan teklifi hazırlama yetkisinin büyükşehir belediyesine ait olması nedeniyle işlemin bu kısmı açısından davanın reddine karar verilmiş, kararın iptale ilişkin kısmı davalı büyükşehir belediye başkanlığınca temyiz edilmiştir.
775 sayılı Gecekondu Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilaesi Hakkındaki Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkındaki 3414 sayılı Yasanın 1. maddesinde “775 sayılı Gecekondu Kanununun Belediye Sınırlan ve mücavir alanlardaki tatbikatı için Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’na verilen haK: yetki ve görevler ilgili belediyelere devredilmiştir. Belediyeler bu hak, yetki ve görevleri yetkili organları eliyle kullanırlar.
Büyükşehirlerde bu kanunun tatbikatı büyükşehir belediyelerinin koordinatörlüğünde ilçe belediyelerince yapılır” hükmü. 3030 sayılı Yasa’mn 6/A-(b) maddesinde de “büyükşehir nazım planlarını yapmak, yaptırmak ve onaylayarak uygulamak, ilçe belediyelerinin nazım plana uygun olarak hazırlayacakları tatbikat imar planlarım onaylamak ve uygulanmasını denetlemek” yetkisinin büyükşehir belediyelerine ait olduğu hükmü yer almaktadır.
Dosyanın incelenmesinden dava konusu işlemin bürokrasiyi azaltmak ve işlemleri kolaylaştırmak amacıyla 1/25.000 veya 1/5.000 ölçekli planlarda gerekli görülen bölgelerin gecekondu önleme bölgesi ilan edilmesi için plan teklifi hazırlama, ayrıca 1/1000 ölçekli uygulama imar planı hazırlama ve bunları onay makamına sunma yetkisinin mesken ve gecekondu işleri müdürlüğüne verilmesi hususunu içeren ve dağınık birimler arasındaki koordinasyon sağlamak amacıyla tesis edilen bir içişlem olduğu anlaşılmaktadır.
Anılan işlemle imar planlarının yapımı konusunda ilgili yasalara aykırı bir düzenleme öngörülmediği gibi ilçe belediyelerinin bu husustaki yetki ve görevlerinde herhangi bir değişiklik de yapılmadığı anlaşıldığından mahkemece davanın reddi gerekirken işlemin kısmen iptali yolunda karar verilmesinde isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle temyize konu İstanbul 6. İdare Mahkemesinin 11.11.1997 günlü. E:1997/267. K:1997/1484 sayılı kararının temyiz edilen kısmının bozulmasına dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine 14.1.1999 gününde oybirliğiyle karar verildi.