1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 1999/1375 K: 2000/706 T: 9.2.2000


İmar planında genel kullanıma ayrılmış yerlerde yapılan gecekonduların 2981 sayılı yasa uyarınca korunamayacakları imar planında ayrıldığı amaç doğrultusunda bulunduğu yerde korunamayacağından başka bir yer gösterilmek ve enkaz bedeli ödenmek suretiyle gecekondunun tahliye ve tasfiyesine ilişkin işlemde hukuka aykırılık yoktur.

İstemin Özeti: İstanbul 2. İdare Mahkemesinin 30.11.1998 günlü, E: 1998/574, K: 1998/1099 sayılı kararının usul ve yasaya aykırı olduğu öne sürülerek bozulması istenilmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince tetkik hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:

Dava … Sokakta bulunan davacıya ait gecekondunun tahliye ve tasfiyesine ilişkin 30.3.1998 günlü, 1296 sayılı işlem ile dayanağı 5.11.1997 günlü, 6725 sayılı onay ve 6.11.1997 günlü, 3353 sayılı belediye encümeni kararının iptali istemiyle açılmış: idare mahkemesince, davacıya ait gecekondunun 2981 sayılı Yasa kapsamında olduğu ve hak sahipliğinin bulunduğu, ıslah imar planı, parselasyon ve tapu tescil işlemleri sonuçlandırılmayan yörede 3194 sayılı Yasaya göre yapılmış bir uygulama imar planının varlığının 2981 sayılı Yasa hükümlerini bertaraf edemeyeceği, taşınmazın planda konut alanında kalması nedeniyle 2981 sayılı Yasanın 13/b maddesinde öngörülen umumi hizmet alanı dışında olduğu, işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptaline karar verilmiş: bu karar davalı idarece temyiz edilmiştir.

2981 sayılı Kanunun 10/a maddesinde; bu kanun hükümlerine göre hazine, belediye il özel idaresine ait veya Vakıflar Genel Müdürlüğünün idare ettiği arsa veya araziler üzerinde, gecekondu sahiplerince yapılmış yapılar, 12. madde hükümlerine göre tespit ettirildikten sonra, kayıt maliki kamu kuruluşunca bu yer hak sahibine tahsis edilir ve bu tahsisin yapıldığı tapu sicilinin beyanlar hanesinde gösterilerek ilgilisine “Tapu Tahsis Belgesi” verilir. Tapu tahsis belgesi ıslah imar planı veya kadastro planları yapıldıktan sonra hak sahiplerine verilecek tapuya esas teşkil eder. Ancak, ıslah imar planı veya kadastro, planları ile belirlenen alanlarda tapu tahsis belgesi yerine hak sahiplerine doğrudan tapuları verilebilir” hükmü, 13. maddesinin (b) bendinde ise; Hazine, belediye, il özel idarelerine ait veya Vakıflar Genel Müdürlüğünün idaresinde olan veya bu kanun uyarınca mülkiyetlerine geçen arsa veya araziler üzerinde, ıslah imar planları ile meydana getirilen imar parselleri içinde hak sahiplerine, yapılarının işgal ettiği arazi de dikkate alınarak ıslah imar planında getirilen ölçülere uygun şekilde arsa veya hisse tahsis edilir, Gecekondusu muhafaza edilemeyen hak sahiplerine aynı bölgede veya diğer gecekondu ıslah veya önleme bölgesinde başka bir arsa veya hisse verilir” hükmü yer almaktadır.

2981 sayılı Yasanın 14. maddesi (a) bendinde öngörülen her ölçekte imar planında başka maksatla tahsis edilmiş alanlardaki sınai kuruluşlara ait olmayan tehlikeli madde depoları ile imar planında tehlikeli madde depoları için ayrılmış yerlerde bu depolar dışındaki her türlü ruhsatsız yapıların, bu kanun hükümlerinden yararlanamayacakları hükmü karşısında imar planında yol, yeşil alan, park, okul alanı gibi genel kullanımlara ayrılmış yerlerde yapılan gecekonduların bu kanun uyarınca korunmaları mümkün değildir.

Dosyanın incelenmesinden, taşınmazın 1/1000 ölçekli … Revizyon İmar Planında kısmen yol, kısmen sağlık ocağı, kısmen H=18.50 metre yüksekliğinde 18. madde uygulaması yapılacak konut alanında, kısmen kapanan yol ile tevhidi halinde H=serbest, TAKS=0.25 KAKS=2.07 ayrık nizam konut alanında kaldığı, belediyece imar durumuna göre değerlendirileceğinden, tasfiye edilecek gecekonduya karşılık … Sosyal Konutlarından daire tahsis edilerek, gecekondunun enkazı için enkaz bedeli bloke edildiği anlaşılmaktadır.

Bu durumda, imar planında ayrıldığı amaç doğrultusunda bulunduğu yerde korunamayan gecekondunun tahliye ve tasfiyesine ilişkin işlemde hukuka aykırılık bulunmadığından mahkeme kararında isabet görülmemiştir.

SONUÇ: Açıklanan nedenlerle İstanbul 2. İdare Mahkemesinin 30.11.1998 günlü, E: 1998/574, K: 1998/1099 sayılı kararın bozulmasına, dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine 9.2.2000 gününde oybirliğiyle karar verildi.