1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 2003 4224 K: 2005 649 T: 09/02/2005


Organize sanayi bölgesindeki ruhsatsız yapının yıktırılması konusunda organize sanayi bölgesi yönetim kurulunun yetkisinin bulunmadığı

İstemin Özeti: Ankara 7. İdare Mahkemesinin 27.2.2003 günlü, E:2002/658, K:2003/201 sayılı kararının usul ve yasaya aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.

Danıştay Savcısı Düşüncesi: İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir. Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:

Dava, Ankara, Yıldız Sanayi Sitesi, … ada, … parsel sayılı taşınmaz üzerindeki işyerinde yapılan ruhsatsız tadilatın yıktırılmasına ilişkin … günlü, … sayılı Ostim Organize Sanayi Bölgesi Yönetim Kurulu kararının iptali istemiyle açılmış, İdare Mahkemesince, 3194 sayılı İmar Kanununun ruhsatsız veya ruhsatına aykırı inşa edilen yapılarla ilgili genel hükümler içeren 32. maddesinde, ruhsata aykırı yapının belediye encümeni veya il idare kurulu kararını müteakip belediye veya valilikçe yıktırılacağının kurala bağlandığı, 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 4.maddesinde, yürürlüğe giren mevzi imar planına göre arazi kullanımı, yapı ve tesislerinin projelendirilmesi, inşaası ve kullanımıyla ilgili ruhsat ve izinlerin Organize Sanayi Bölgelerince verileceği ve denetleneceği kuralının yer aldığı; bu kanuna dayanılarak çıkartılan Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği’nin “ruhsata aykırı yapılan yapılar” başlıklı 76. maddesinde ise, yapının mevzuata ve plana aykırı yapılması durumunda bölge müdürlüğünce o andaki inşaat durumunun tespit edileceği ve yönetim kurulu kararı ile inşaatın derhal mühürlenerek durdurulacağı, katılımcının yapıyı 30 gün içinde mevzuata uygun hale getirmek zorunda olduğu, mevzuata uygun hale getirilmediği veya mühürlenmiş inşaata devam edildiği takdirde yönetim kurulu kararı ile yapının mevzuata aykırı kısımlarının derhal yıktırılacağı kuralının yer aldığı, ancak, yönetmeliklerin dayandıkları yasal düzenlemelere aykırı hükümler taşımayacakları gibi normlar hiyerarşisi bakımından üst norm olan kanunda belirlenen görev ve yetkileri genişletecek nitelikte yönetmelik ile düzenleme getirilemeyeceği, bu nedenle, 4562 sayılı Kanunda Organize Sanayi Bölgesi Yönetim Kuruluna yıkım işlemi tesis etme konusunda yetki verilmemiş bulunması karşısında, davalı idarece ilgili Yönetmeliğin 76. maddesine dayanılarak, yasa ile verilmeyen bir yetkinin kullanılması suretiyle tesis edilen dava konusu işlemde mevzuata uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptaline karar verilmiş, bu karar davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir.

Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki temyize konu Ankara 7. İdare Mahkemesinin 27.2.2003 günlü, E:2002/658, K:2003/201 sayılı kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, bozma istemi yerinde görülmeyerek anılan mahkeme kararının ONANMASINA, fazla yatırılan 11.970.000.-lira harcın temyiz isteminde bulunana iadesine, dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine 9.2.2005 gününde oybirliğiyle karar verildi.