1. Anasayfa
  2. Danıştay 6. Dairesi Kararları

Danıştay 6. Dairesi E: 2005/191 K: 2005/2372 T: 19/04/2005


Hak sahibi olduğu saptanan gecekondu sahiplerine tapu tahsis belgeleri esas alınarak tapularının verilmesi, 2981 sayılı kanunun hükümlerinin uygulandığı alanlarda belirli koşullarla yapılması öngörülen ve özel olarak düzenlenen ıslah imar planlarının yapılıp onaylanması ve bu plan uyarınca imar parsellerinin oluşturulması koşullarına bağlanmış olduğundan, hak sahiplerine ancak ıslah imar planı yapılmış olan yerlerden tapu verilebileceği.

İstemin Özeti: Danıştay 6. Dairesisince verilen 19.10.2004 günlü, E: 2003/1395, K: 2004/5047 sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun değişik 54.maddesi uyarınca düzeltilmesi istemidir.

Savunmanın Özeti: Karar düzeltme isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi Sedef Türkdoğan’ın Düşüncesi:Kararın düzeltilmesi isteminin reddi gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı İbrahim Erdoğdu’nun Düşüncesi:Kararın düzeltilmesi dilekçesinde ileri sürülen nedenler, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 54 üncü maddesinde yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi gerekeceği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA Karar veren Danıştay 6. Dairesisince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:

2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 3622 sayılı Yasayla değişik 54. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendine göre kararın düzeltilmesi istemi yerinde görüldüğünden Dairemizin 19.10.2004 günlü, E: 2003/1395, K: 2004/5047 sayılı kararı kaldırılarak işin esası incelendi.
Dava, Ankara, Çankaya, … adresindeki tapu tahsis belgeli gecekonduya karşılık , Kırkkonaklar Mahallesi, … ada, … parsel sayılı taşınmazdan … m2 hisse tahsis edilmesine ve enkaz bedeli düşüldükten sonra kalan 21.981.270.000.- lira arsa bedelinin ödenmesinin istenmesine ilişkin … günlü, … sayılı belediye encümeni kararı ile bu kararın bildirimine ilişkin … günlü, … sayılı işlemin iptali istemiyle açılmış, İdare Mahkemesince, davacının gecekondusunun bulunduğu parselin 3194 sayılı Yasaya göre oluşturulan ve davalı idareye ait düzgün bir imar parselinde kalmasının bu gecekonduyu bulunduğu yerde korunamayacak yapı haline getirmeyeceği, fiili durum dikkate alınmaksızın davacıya bir başka bölgeden arsa tahsisine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptaline karar verilmiş, bu karar davalı idare vekili tarafından temyiz edilmiştir.

2981 sayılı Yasanın 10.maddesinde, bu Kanun hükümlerine göre, hazine, belediye, il özel idaresine ait veya Vakıflar Genel Müdürlüğünün idare ettiği arsa veya araziler üzerinde, gecekondu sahiplerince yapılmış yapıların, 12.madde hükümlerine göre tespit ettirildikten sonra, kayıt maliki kamu kuruluşunca bu yerin hak sahibine tahsis edileceği ve bu tahsisin yapıldığının tapu sicilinin beyanlar hanesinde gösterilerek ilgilisine “Tapu Tahsis Belgesi” verileceği; tapu tahsis belgesinin, ıslah imar planı veya kadastro planları yapıldıktan sonra hak sahiplerine verilecek tapuya esas teşkil edeceği; aynı Yasanın 13.maddesinin (b) bendinde de, hazine belediye, il özel idarelerine ait veya Vakıflar Genel Müdürlüğünün idaresinde olan veya bu Kanun uyarınca mülkiyetlerine geçen arsa veya araziler üzerinde ıslah imar planları ile meydana getirilen imar parselleri içinde hak sahiplerine, yapılarının işgal ettiği arazi de dikkate alınarak ıslah imar planında getirilen ölçülere uygun şekilde arsa veya hisse tahsis edileceği; gecekondusu muhafaza edilemeyen hak sahiplerine aynı bölgede veya diğer gecekondu ıslah veya önleme bölgesinde başka bir arsa veya hisse verileceği hükme bağlanmıştır.
Anılan Yasa hükümleri uyarınca, hak sahibi olduğu saptanan gecekondu sahiplerine tapu tahsis belgeleri esas alınarak tapularının verilmesi, bu Yasa hükümlerinin uygulandığı alanlarda belirli koşullarla yapılması öngörülen ve özel olarak düzenlenen ıslah imar planlarının yapılıp onaylanması ve bu plan uyarınca imar parsellerinin oluşturulması koşullarına bağlanmış olduğundan, hak sahiplerine ancak ıslah imar planı yapılmış olan yerlerden tapu verilebileceği sonucuna varılmaktadır.

Diğer bir ifadeyle, gecekondunun imar affı başvurusundan önce imar planı yapılmış ve bu plan koşullarının geçerli olduğu bir taşınmaz üzerinde bulunması halinde, bu gecekondunun 2981 sayılı Yasa uyarınca bulunduğu yerde korunması ve hak sahibine bu yerden tapu verilmesi yasal olarak mümkün olmadığından haksahibi sıfatını taşıyanlara gecekondu önleme veya ıslah bölgelerinden başka bir arsa tahsis edilmesi gerekmektedir.

Dosyanın incelenmesinden, davalı idare tarafından gecekondunun 1959 yılında 40320 sayılı imar planı sonucu oluşturulan imar parseli üzerinde kaldığından başka yerden tahsis yapıldığı savında bulunduğu anlaşılmaktadır.

Bu durumda, gecekondunun üzerinde yer aldığı taşınmazın imar affı başvuru tarihinde uygulama imar planı mı yoksa ıslah imar planı kapsamında mı kaldığının davalı idarenin savı da dikkate alınarak araştırılması sonucu ulaşılacak sonuca göre yukarıda anılan yasa hükümleri gözönünde bulundurularak yeniden karar verilmesi gerektiğinden idare mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, Ankara 6. İdare Mahkemesinin 16.10.2002 günlü, E: 2001/1456, K: 2002/1227 sayılı kararının BOZULMASINA, 20.600.000.- lira karar harcının temyiz isteminde bulunana iadesine, dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine, 19.4.2005 gününde oybirliğiyle karar verildi.