Alt yapı katılım bedelinin hesaplanmasında imar parselinin hizasına rastlayan alt yapı katılım bedelinin belirlenmesi gerekirken ada bazında alt yapı katılım bedeli hesaplanarak ve bu bedelin hesabında kamuya terk edilen alanın da dikkate alınması suretiyle brüt alan üzerinden yapılan hesaplama sonucu belirlenen altyapı katılım bedeli talep edilmesinin mümkün olmadığı,
Alt yapı katılım bedelinin, Belediye Gelirleri Kanunun 97. maddesi uyarınca belediye meclisince kabul edilecek tarife üzerinden hesaplanması gerekirken herhangi bir belediye meclis kararı olmaksızın belediye başkanlığı işlemi ile belirlenmesinin mümkün olmadığı,
Altyapı katılım bedeli gibi bir yükümlendirici işlemin imar planı notlarıyla düzenlenerek talep edilmesine ilişkin işlemlerde, hukuka ve mevzuata uyarlık görülmediği
İSTEMİN ÖZETİ: …Bölge İdare Mahkemesi …İdari Dava Dairesince verilen …tarih ve E: …, K: …sayılı kararın, usul ve hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
Dava,İstanbul İli, Kadıköy İlçesi, …Mahallesi …, …, …ve …sayılı yapı adalarına ilişkin olarak hesaplanan 1.425,170,24 TL altyapı katılım bedeli farkının istenilmesine ilişkin …tarihli, …sayılı işlemin iptali istemiyle açılmış, …İdare Mahkemesinin …tarih ve E: …, K: …sayılı kararıyla Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca 03.11.2014 tarihinde tadilen onaylanan 1/1000 ölçekli Fikirtepe ve Çevresi Uygulama İmar Planı Notlarının 25 sayılı Plan Notunda: “Emsal, planda konut, ticaret ve ticaret-konut olarak belirlenen alanlarda, yapı adası içinde kalan parsel alanının veya tevhide konu parsellerin brüt alanları üzerinden hesaplanacaktır” denilmek suretiyle hesaplamaların brüt alan üzerinden yapılacağının belirtildiği, aynı İmar Planı Notlarının 44 sayılı plan notunda: ” Tüm yol ve altyapı bedelleri mülkiyet sahipleri veya yatırımcı/müteahhit firma tarafından karşılanacaktır. Bu alt yapı masrafları harcamalara katılma payı olarak İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanlığı tarafından mimari avan proje onayı aşamasında tahsil edilecektir” denildiği, 03.11.2014 tarihinde tadilen onaylanan plan notlarından sonra; 12.11.2014 tarihinde davacı şirket tarafından, …Noterliği’nde plan notlarında belirtilen altyapı masrafları harcamalarına katılma payını İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından belirlenecek bedel kadar ödeyeceğini, ilerde doğabilecek her türlü ek mali yükümlülüklerin de ödeneceğine ilişkin kesin ve süresiz teminat mektubu vereceğine dair İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı’na taahhütname verdiği bahsi geçen taahhütnameye istinaden, davalı idare tarafından altyapı katılım bedelinin istenebileceği ve plan notlarına göre bu bedelin brüt alan üzerinden hesaplanabileceği, davalı idare tarafından yapılan işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş bu karara karşı yapılan istinaf başvurusunun 3194 sayılı İmar Kanununun 23.maddesi uyarınca alt yapı katılım bedelinin hesaplanmasında yapı ruhsatı verilen imar parselinin hizasına rastlayan alt yapı katılım bedelinin belirlenmesi ve buna göre ruhsat sahibinden alt yapı katılım bedelinin talep olunması gerekirken ada bazında alt yapı katılım bedeli hesaplanarak ve bu bedelin hesabında kamuya terk edilen alanın da dikkate alınması suretiyle brüt alan üzerinden yapılan hesaplama sonucu belirlenen altyapı katılım bedeline ilişkin dava konusu işlemlerde hukuka uyarlık bulunmadığı ayrıca tahakkuk ettirilecek alt yapı katılım bedelinin, 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunun 97. maddesi hükmü uyarınca belediye meclisince kabul edilecek tarife üzerinden hesaplanması gerekirken herhangi bir belediye meclis kararı olmaksızın belediye başkanlığı işlemi ile altyapı katılım bedeli belirlenmiş bulunduğundan dava konusu işlemin bu yönüyle de mevzuata aykırı olduğu gerekçesiyle kabulü ile İdare Mahkemesi kararının kaldırılmasına, dava konusu işlemin iptaline karar verilmiş, bu kararın davalı idare vekilince dava konusu işlemin dayanağı 1/1000 ölçekli uygulama imar planı notunun 6306 sayılı Kanunun 19.maddesine istinaden getirildiği, İmar Kanunun 23.maddesi kapsamında değerlendirilemeyeceği, ayrıca yapı ruhsatlarının brüt alan üzerinden düzenlendiği gerekçesiyle temyiz edilmiştir.
Aynı alanda yapı ruhsatı talep eden başka bir şirketten de İstanbul İli, Kadıköy İlçesi, Fikirtepe ve çevresine ait 1/1000 ölçekli uygulama imar plan notları kapsamında altyapı katılım bedellerinin brüt alanlar üzerinden hesaplanarak ilave teminat istenilmesine ilişkin İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Altyapı Koordinasyon Müdürlüğünün …tarihli, …ve …sayılı işlemleri ile söz konusu işlemlerin dayanağı “Başkanlık Olur”larının iptali istemiyle açılan davanın reddi yolundaki …İdare Mahkemesince verilen …tarih ve E: …, K: …sayılı kararına yönelik olarak yapılan istinaf başvurusunun kabulü ile anılan kararın kaldırılarak, Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesi kararındaki gerekçeyle dava konusu işlemin iptali yolundaki temyize konu …Bölge İdare Mahkemesi …İdari Dava Dairesinin …tarih ve E: …, K: …sayılı kararının davacı ve davalı vekilince temyiz edilmesi üzerine Danıştay Altıncı Dairesinin 16.09.2020 tarihli, E: 2019/20539, K: 2020/7699 sayılı kararıyla, dava konusu işlemlerin ve dayanağı belediye başkanlığı olurlarının ve bedelin istenme ve ödenme usulünün incelenmesi neticesinde her ne kadar “altyapı masrafları harcamalara katılım payı” olarak adlandırılmışsa da bu bedelin 3194 sayılı Kanunun 23.maddesi kapsamında altyapı katılım bedeli olduğu sonucuna ulaşıldığı, 3194 sayılı Kanunun 23. maddesi kapsamında altyapı katılım bedeli gibi bir yükümlendirici işlemin imar planı notlarıyla düzenlenerek maliklerden veya müteahhitlerden talep edilmesine ilişkin işlemlerde, hukuka ve mevzuata uyarlık görülmediği gerekçesiyle Bölge İdare Mahkemesi kararının onanmasına karar verildiği görülmüştür.
Bölge İdare Mahkemesince verilen ve temyiz istemine konu edilen kararın davacı tarafından temyiz edilmediği anlaşılmıştır. Davalının temyiz dilekçesinde ileri sürülen temyiz nedenleri de kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairelerince verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
…Bölge İdare Mahkemesi …İdari Dava Dairesince verilen …tarih ve E: …, K: …sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup bozulmasını gerektirecek bir sebep bulunmadığından, anılan kararın ONANMASINA, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de belirtilen İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın kararı veren ilk derece Mahkemesine gönderilmesine 16/03/2022 tarihinde oybirliğiyle kesin olarak karar verildi.