Kamulaştırma yasasının 11. maddesinin “f” bendi uyarınca arazinin mevkii ve şartlarına gore getireceği net gelirin hesaplanmasında, münavebeye alınan ürünlerin dekar başına verimi ve üretim gideri ile satış fiyatlarının tarım müdürlüğünden getirtilerek listelerde yazılı verilere uygun olması gerekir.
Dava dilekçesinde, Kamulaştırma Yasasının 4650 Sayılı Yasayla değişik hükümleri uyarınca, kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmaz malın idare adına tescili istenilmiştir. Mahkemece davanın kabulü cihetine gidilmiş, hüküm davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Temyiz isteminin süresi içinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği düşünüldü: K: Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı delillerle kanuni gerektirici sebeplere ve özellikle delillerin takdirinde bir isabetsizlik görülmemesine göre sair temyiz itirazları yerinde değildir. Ancak;
1- Dava konusu taşınmazın kısmen kapama kavaklık niteliğinde bulunduğu anlaşılmaktadır. 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 11/f maddesi uyarınca tarım arazilerinin olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net gelir üzerinden bilimsel yolla değerinin tesbit edilmesi gerekir.
Bunun için, kavakların bir yılda hasat edilemeyeceği göz önünde tutularak, kaç yılda kesim durumuna geleceği bilimsel yöntemlerle ortaya konup, brüt geliri bulunup, kamulaştırma gününden (değerlendirme tarihi) kesim gününe kadar yapılması gerekecek masraflar da düşülerek kavakların kesim durumuna geldiği gündeki net değeri bulunup bu değer, kavakların kesim durumuna gelmesi için geçecek yıl sayısına bölünmeli ve bu suretle bir yıllık net gelir bulunduktan sonra bilimsel formül uygulanmak suretiyle (tarım arazisi formülü) kamulaştırma parasının saptanması gerekirken 7 yaşındaki kavak ağaçlarının net geliri esas alınarak değer biçilmesi,
2- Kamulaştırma yasasının 11. maddesinin “f” bendi uyarınca arazinin mevkii ve şartlarına gore getireceği net gelirin hesaplanmasında, münavebeye alınan ürünlerin dekar başına verimi ve üretim gideri ile satış fiatlarının tarım müdürlüğünden getirtilerek listelerde yazılı verilere uygun olması gerekir. Net gelir saptanırken İl Tarım Müdürlüğünün dekar başına verim miktarı olarak bildirdiği 467 kg/dekar üzerinden ve değerlendirme tarihi olan 2003 yılına ait dekar başına uretim gideri belirlendikten sonra bulunacak net gelire kapitalizasyon faizi uygulanmak suretiyle tasınmazın bağ niteligindekı kısmının değerinin saptanması gerekirken, uygun bulunmayan gerekçelerle verimin 900 kg/dekar alınması ve uygulanmaya aykırı yöntemle sonuca ulaşılması doğru görülmemiştir.
Mahkemece kesim çağındaki kavağın verimi, toptan satış fiatı ve üretim giderlerini gösterir resmi veriler İl Tarım Müdürlüğünden getirtilerek bilirkişilerden ek raporlar alınmalı ve raporların verilere uygunluğu denetlenerek oluşacak sonuç doğrultusunda karar verilmelidir.
SONUÇ: Bu itibarla yukarıda açıklanan esaslar gözönünde tutulmaksızın yazılı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK: nun 428. maddesi gereğince BOZULMASINA, 24.02.2005 gününde oybirliğiyle karar verildi.